De overheid kondigt inmiddels meer versoepelingen aan, waardoor steeds meer mensen vluchten naar het buitenland boeken. Maar hoe zit het nu als uw vlucht alsnog wordt geannuleerd vanwege nieuwe ontwikkelingen in de coronapandemie? Welke rechten heeft u dan? Wij zetten een aantal situaties voor u op een rij.
De overheid kondigt inmiddels meer versoepelingen aan, waardoor steeds meer mensen vluchten naar het buitenland boeken. Maar hoe zit het nu als uw vlucht alsnog wordt geannuleerd vanwege nieuwe ontwikkelingen in de coronapandemie? Welke rechten heeft u dan? Wij zetten een aantal situaties voor u op een rij.
Wanneer u met een Europese luchtvaartmaatschappij vliegt of vertrekt vanaf een Europese luchthaven, dan geldt de Europese verordening. In deze verordening staat dat wanneer de luchtvaartmaatschappij uw vlucht annuleert, de luchtvaartmaatschappij u de keuze moet geven tussen het omboeken van uw vlucht, het teruggeven van uw geld binnen zeven dagen of een voucher. U bent overigens niet verplicht om een voucher te accepteren. Mocht u de voucher willen accepteren, dan is het raadzaam om de voorwaarden van de voucher goed door te nemen.
Als uw vlucht is geannuleerd en u teruggave van uw geld dan wel omboeking van uw vlucht wenst, dan dient u zich te wenden tot de luchtvaartmaatschappij. Als u uw tickets via een reisbemiddelaar heeft geboekt, dan kunt u zich wenden tot zowel de luchtvaartmaatschappij als de reisbemiddelaar. De reisbemiddelaar kan, in tegenstelling tot de luchtvaartmaatschappij, kosten verbinden aan het verzoek tot terugbetaling van het geld dan wel het omboeken van uw vlucht. Deze kosten moeten dan wel vóór de boeking duidelijk zijn. U kunt dus kiezen bij wie u aanklopt. In het geval u zich tot de luchtvaartmaatschappij wendt, mag deze u niet terugverwijzen naar de reisbemiddelaar.
Het kan voorkomen dat een luchtvaartmaatschappij of reisbemiddelaar al failliet is. In dat geval kunt u een claim indienen bij de curator van het faillissement. De curator zal proberen zoveel mogelijk schulden te betalen. Echter is de kans dat u uw geld terugkrijgt meestal niet zo groot. Wanneer de reisbemiddelaar failliet is gegaan, kunt u de claim ook indienen bij de luchtvaartmaatschappij. De luchtvaartmaatschappij is namelijk verantwoordelijk voor de terugbetaling en mag u niet terugverwijzen naar de reisbemiddelaar. Als uw vlucht al geannuleerd was en de luchtvaartmaatschappij het geld al heeft terugbetaald aan de reisbemiddelaar, dan kunt u zich wenden tot de luchtvaartmaatschappij én de curator van de reisbemiddelaar.
Wanneer u uw tickets zelf annuleert, kan de luchtvaartmaatschappij daar kosten aan verbinden. In sommige gevallen kan de luchtvaartmaatschappij andere mogelijkheden aanbieden, bijvoorbeeld omboeking van de tickets. Wanneer de overheid een bestemming bijvoorbeeld code oranje geeft, dan betekent het dat de overheid alle niet-noodzakelijke reizen heeft afgeraden. Als uw vlucht wel gewoon doorgaat, dan heeft u geen recht om uw vlucht kosteloos te annuleren. Ook dan geldt dat de luchtvaartmaatschappij andere mogelijkheden kan bieden, zoals het omboeken van de vlucht. Geldt er een inreisverbod, dan kunt u uw tickets ook niet zomaar kosteloos annuleren. Het annuleren van de tickets is afhankelijk van de voorwaarden die gelden. Het is daarom goed om altijd in de voorwaarden te kijken.
Heeft u een vlucht geboekt en wilt u weten wat uw rechten zijn? Is uw vlucht geannuleerd en wilt u teruggave van uw geld verzoeken? Of heeft u vragen naar aanleiding van bovenstaande, neem dan vrijblijvend contact op met onze gespecialiseerde advocaten in Heerlen via info@sijbenpartners.nl dan wel via 045 – 560 22 00.