Een drogisterij in Amsterdam moest een consument het aankoopbedrag van twee geopende parfumflessen volledig terugbetalen. Via de website bestelde een klant twee flessen parfum voor een totaalprijs van €476,90. Na ontvangst werden beide parfumflessen door de consument geopend, getest en vervolgens retour gestuurd. De drogisterij verwees de consument naar de algemene voorwaarden en weigerde de geopende parfumflessen terug te nemen. De kantonrechter oordeelde echter dat het niet van belang is of de artikelen zijn geopend of niet.
Een drogisterij in Amsterdam werd voor de rechter gesleept wegens het weigeren geretourneerde parfumflessen terug te betalen. Via de website bestelde een consument twee parfumflessen voor een totaalbedrag van €476,90. Na ontvangst had de consument de parfumflessen geopend en enkele keren gesprayd om de geuren te testen. Uiteindelijk besloot de consument de geopende parfumflessen toch te retourneren. De drogisterij accepteerde de retourzending niet en stuurde de geopende parfumflessen terug naar de consument. Volgens de drogist volgt uit de algemene voorwaarden dat geopende artikelen worden uitgesloten van retournering. Volgens de drogisterij kon zij de parfumflessen niet meer verkopen en moesten de geopende parfumflessen door de consument worden betaald.
De consument dacht daar anders over en stapte naar de rechter. De kantonrechter moest een antwoord geven op de vraag of de consument zich kon beroepen op zijn herroepingsrecht. Voor online aankopen geldt in beginsel dat deze binnen twee weken zonder opgaaf van redenen kunnen worden geretourneerd. Voor producten die na opening om hygiënische redenen niet kunnen worden geretourneerd geldt een uitzondering op dit herroepingsrecht. Denk bijvoorbeeld aan producten als ondergoed of lippenstift die in de originele verpakking moeten blijven. De drogisterij stelde zich op het standpunt dat een product als parfum ook onder deze uitzondering valt en om hygiënische redenen na het openen van de verpakking niet meer kon worden teruggenomen.
De kantonrechter dacht daar anders over. Volgens de kantonrechter is voornoemde uitzondering niet van toepassing bij de verkoop van parfumflessen. Dit komt omdat de consument de verpakking in beginsel moet openen om het product te kunnen waarnemen. Daar voegde de kantonrechter aan toe dat gelijksoortige producten doorgaans wél zonder verpakking worden uitgestald in de winkel. De omstandigheid dat de drogisterij de parfumflessen mogelijk niet meer kan verkopen doet niet af aan de bescherming van de consument. Daarbij is de consument niet aansprakelijk voor een eventuele waardevermindering als het product is gebruikt om de aard en kenmerken ervan vast te stellen.
Tot slot overwoog de kantonrechter dat de drogisterij eenvoudig had kunnen voorkomen dat de verpakking van de parfumflessen geopend moesten worden door testers mee te sturen. Gezien de uitzonderlijke prijs van de betreffende parfumflessen zou dit een raadzame oplossing zijn geweest. Als de drogisterij ervoor had gekozen om testers mee te sturen, konden de parfumflessen ongeopend geretourneerd worden en zou de klant wél aansprakelijk kunnen worden gesteld voor de waardevermindering van het geopende product dan wel geen aanspraak kunnen maken op zijn herroepingsrecht. Door de kantonrechter wordt geoordeeld dat in deze kwestie aanspraak kan worden gemaakt op het herroepingsrecht en dat dit recht tijdig is ingeroepen. In tegenstelling tot de drogisterij oordeelde de kantonrechter dat de geretourneerde parfumflessen moesten worden aangenomen en het totaalbedrag van €476,90 aan de consument moest worden terugbetaald.
Heeft u vragen met betrekking tot rechten van consumenten neem dan vrijblijvend contact op met onze gespecialiseerde verbintenissenrecht advocaten in Heerlen via info@sijbenpartners.nl dan wel via 045- 560 2200.