De hype rondom de Crompouce (een mix van tompouce en croissant) is niet alleen vermakelijk, maar zorgt ook voor een leuke discussie op social media over de bescherming van de lekkernij (want dat is het bovenal). Als ik de socials mag geloven sleept de uitvinder van de Crompouce na-apers zonder meer voor de rechter. Tijd dus voor een kleine juridische beschouwing. In hoeverre kan Bammetje Bakery uit Utrecht een alleenrecht op de Crompouce claimen?
Bammetje Bakery zegt dat zij in 2020, in coronatijd, als eerste de Crompouce heeft bedacht. Om haar uitvinding te beschermen, heeft zij op 24 augustus 2020, 22.52 uur, het woordmerk Crompouce gedeponeerd als merk bij het Benelux Merkenbureau. Tegen een merkinschrijving kunnen belanghebbenden bezwaar maken. Dat heet in juristentaal: ‘oppositie voeren’. Of dat is gebeurd, ik weet het niet, maar uit het Benelux Merkenregister blijkt dat de naam Crompouce sinds 30 december 2020 de status heeft van een ingeschreven woordmerk. Hiermee is Bammetje Bakery merkhouder geworden van het woordmerk Crompouce in klasse 30 (Bakkerijproducten). Deze merkinschrijving, geldend voor Nederland, België en Luxemburg, geldt voor 10 jaar, dus tot 24 augustus 2030.
Wat betekent deze merkinschrijving nu? Het betekent niet dat het andere bakkers hierdoor verboden is om zelf ook de Crompouce te maken en te verkopen. Het merkrecht van Bammetje Bakery verbiedt het deze andere bakkers in beginsel alleen om de Crompouce onder die naam te verkopen.
Maar let op, het gevaar van verwatering (of verwording tot een soortnaam) ligt mogelijk op de loer. Een ingeschreven merk kan vervallen worden verklaard als het merk uitsluitend bestaat uit tekens of benamingen die in het normale taalgebruik of in het bonafide handelsverkeer gebruikelijk zijn geworden. Het merk heeft dan zijn onderscheidende kracht (een vereiste voor de inschrijving van een merk) verloren. Dit maakt dat jij je merknaam dan niet meer exclusief kunt claimen. De naam is dan verwaterd van persoonlijk en exclusief tot publiek bezit. Dit is wat vaseline en hagelslag is overkomen: het waren ooit merken, maar zijn nu soortaanduidingen geworden. Gaat de Crompouce merkenrechtelijk ten onder aan haar eigen succes? “Tom Poes, verzin een list!”
Is de Crompouce auteursrechtelijk beschermd? Als we de Crompouce zien als kunst en de lekkernij voldoet aan de vereisten van eigen oorspronkelijk karakter en persoonlijk stempel van de maker, dan mogelijk wel. Maar dat wordt pas duidelijk als Bammetje Bakery haar auteursrecht tegen een nabootser van haar Crompouce inroept en de rechter daarover een uitspraak doet.
Het lijkt mij niet dat de Crompouce octrooieerbaar is. Maar met een beetje creativiteit zou je de Crompouce misschien wel als een beschermd model kunnen registreren.
De hele hype rondom de Crompouce is natuurlijk geniale marketing. Geweldig vind ik de slogan van Hema bij de afbeelding van haar in Nederland wereldberoemde tompouce: “waarom iets crom maken wat recht is?”
Heeft u vragen of wilt u meer weten over de bescherming van (uw) I.E.-rechten? Neem dan vrijblijvend contact op met onze gespecialiseerde advocaten in Heerlen via info@sijbenpartners.nl of bel gerust via 045 560 2200. Wij helpen u graag.